Total Pageviews

Tuesday, May 27, 2014

Cikgu VS Pelajar

Cikgu… sebut jer pasal cikgu, mesti macam2 kenangan yg bermain dalam minda kita kan. Sedar ke tak yang selama ni cikgu sangat penting dalam hidup kita…. Pasal pe aek?? Haaaaa,, pasal cikgu la kita sekarang menjadi seorang manusia yang berjaya dan berilmu..! terima kasih cikgu…! Terima kasih utk segalanya sebab sudi mendidik kami sehingga berjaya.. terima kasih juga sebab cikgu sentiasa sabar dgn karenah kami…


Oke, sekarang ni cikk nak citer pasal pe kita kena hormat cikgu… xkisah la cikgu tu garang ke, baik ke, suka ambik tau ke atau pe2 jer… cikk nak korang selalu fikirkan perkara yang positif jer… xkisah la apa2 yang cikgu buat kat kita…cikk nak daripada fikiran yang negatif, kita tukarkan kearah pemikiran yang positif….! Oke.,, kejap lg cikk ajar… skg ni kita focus sebab2 kita perlu hormat cikgu..

Mungkin cara pemikiran kita berbeza, tapi ini dari segi pemikiran cikk yang ingin cikk kongsikan.. cikk bagi cikit2 jer aek… hahhaa…kalau byk sgt, nanti mgarut pulak jadinye  :

Ø  Pertama : Apabila kita hormat cikgu, cikgu akan lebih selesa mengajar kita. Mesti korang akan cakap “eh2., apa kaitannya hormat cikgu dgn mengajar aek?” … oke… cikk kaitkan dgn hal ni sebab bila kita hormat cikgu, cikgu nak mengajar pon selesa. Mgkin ilmu yg d ajar oleh cikgu senang meresap masuk dlm minda kita. Cube korang bayangkan kalau korang ni seorang cikgu, tapi murid2 korang langsung xnak respect korang, confirm mood korang nk mgajar pon akan down.. dan lepas tu mungkin korang nak mengajar pon ase mcm was-was dan nak marah-marah jer kan..cikgu pun macam kite jgak, ad tahap kesabarannya.


Ø  Kedua : Ilmu yang kita perolehi akan mendapat keberkatan apabila kita selalu hormat cikgu. Restu cikgu dlm mberikan ilmu ni sangat penting… kalau la kita ni asyik nak mengumpat pasal cikgu jer, mcm mane kita nak dapat keberkatan dlm hidup kan.. aish! Cikk pon kadang2 ad tersasul mgumpat sekali,, mafkan cikk cikgu… sebenarnye lah kan, kalau cikgu pon xmrestui ilmu yang d beri, mcm mane nak jawab exam.. confirm ilmu y kita perolehi selama ni akan hilang secara tiba2 smase dlm dewan exam. Tapi bile jer kluar dari dewan exam, ingat jer apa y d ajar.. korang pon mgkin pernah alami situasi mcm ni kan..haaa,tu la maknenya restu drp seorang cikgu ni penting.. Ingat tau!


Ø     Ketiga : di segani oleh cikgu dan orang di sekeliling. Mesti ada y akan cakap “bajet ar kau..! hormat cikgu semata2 nak dapat perhatian drp semua orang,, baik xpayah la..! “ … oke, cikk nak korang wat xtau jer kalau ad dengar orang ckp mcm nim.. y penting niat kita tu mmg ikhlas nak hormat cikgu. Mesti korang perasan kan kalau orang y selalu hormat cikgu ni menjadi sebutan dkt skola… ramai pulak tu orang y nak kawan dgn dia.. tp y paling penting, bila kita d segani oleh cikgu, insyaAllah ilmu akan senang masuk dlm ingatan kita. Apabila result kita down skalipun, cikgu akan mberi semangat utk kita terus bangkit berjaya..lepas tu cikgu akan mdidik dan mberi tunjuk ajar serta slalu mdoakan kejayaan kita. InsyaAllah. Amin.


Oke, sekarang ni cara mengubah pemikiran yang negative kepada pemikiran yang positif.. ala, senang jer.. tpi kadang2 perkara y senang ni la kan rmai yg xblh nk buat :

o   CONTOH SITUASI 1 : cikgu selalu menegur cara pemakaian kita y terlalu ketat dan tudung tidak melepasi paras bahu d sekolah.. oke, setahu cikk pelajar paling xsuka bila cikgu mnegur pemakaian mereka. Alasan mereka konon2nya xselesa memakai tdung labuh dan so on… cuba kita bfikiran positif…kita cuba utk bsyukur sbb masih ad cikgu y mementingkan cara pemakaian y blandaskan islam.. skurang2nye cikgu tu da berusaha mgurangkan dosa kita sbb tlalu mdedahkan aurat.. haa, orang lain tgk pon sejuk mata memandang.. serius cikk ckp, cara pmakaian kita sdikit sbanyak blh mpengaruhi pemikiran org lain thadap diri kita…

o   CONTOH SITUASI 2 : menganggap cikgu tidak blaku adil dlm pembahagian markah peperiksaan. ..yang ni pon cikk slalu dgar org complain….xkira la form1 ke from 2 ke and so on…. Diorang mesti ckap “huh, aku baca karangan si A tu x best la…! Aku baca y kau lg best… ish! Ckgu ni xadil betul la.. markah kau dia bagi sikit, tapi markah si A tu tinggi.. mentang2 ar si A tu murid ksayangan dia”…..haaa,, y ni paling cikk xsuka…. Kita sbgai plajar, kita kna trime dgn ikhlas stiap apa y kita dpt.. cube kita jadikan masalah ni sbgai satu pendorong utk korang terus berjaya…kita kena terus berusaha dan berusaha dan berusaha lagi smpai kita mampu standing dgn orang lain.. jgn jd kan masalah ni sbgai satu phalang utk kita berjaya.. cube kita dekatkan diri kita dgn cikgu.. berbincang secara face to face apa kelemahan kita dan bgaimana cara utk mbaiki klemahan tsebut..insyaAllah kalau kita sntiasa btanya guru, kita akan pasti akan berjaya. Percayalah kalau dgn izin Allah J


o   CONTOH SITUASI 3 :  “hari2 asyik dpt keje skola jer… mcm mane nk enjoy klau hari2 mgadap dgn keje skola ni jer”….. haaaa,,, korang pernah alami kan kan kan.. hehhe,, cikk pon pernah alami jgk mse SPM dulu… alahai,, penat oiiii…oke… think positive! korang sepatutnye berterima kasih dkt cikgu sbb nak jadikan korang budak yg rajin dan pandai kelak. Korang kuatkan semangat korang dan tanam ayat ni dalam diri “xpela, bia la aq susah sekarang drp aq susah kmudian..bertahan lah,, tahun ni jer… bkn lama pon”…. Sbenarnye kan, apabila kita selalu dpt keje skola, scare automatic kita akn slalu mbuat latihan… dan secara automatic juga ilmu pengetahuan kita akan bertambah… dan korang bayangkan lah juga, kalau cikgu langsung xbagi keje skola dkt korang, confirm korang pon jd pemalas, dan nanti nak exam confirm korang salahkan cikgu… “ni cikgu punya pasal lah.. langsung xbagi keje skola utk kita buat latihan dkt rumah… pasal tu ar kita xboleh nk jawab soalan exam tadi “….hah! tengok tu… cikgu jgk y d persalahkan...




Korang dah faham ke  apa yang cikk nak sampaikan kt sini.. ? cikk nak cakap setiap apa jer yang cikgu buat kat kita mesti ada hikmah d sebaliknya.. tak ada walau seorang cikgu pun yang nak melihat anak didiknya gagal dalam hidup… sebab tu cikgu akan berusaha melakukan apa sahaja yang terbaik utk diri kita…kalau positif pemikiran kita, insyaAllah baik lah kehidupan kita kelak.. tapi kalau negatif pemikiran kita terhadap cikgu, maka gelap lah masa depan kita dgn izin Allah..pesanan cikk kat adik2 y masih bsekolah tu, cubalah hormat cikgu.. tolong elakkan diri drp perasaan dendam atau benci terhadap seorang cikgu… jgn terlalu ikutkan perasaan..seburuk2 mana pun perangai seorang seorang cikgu, ingat! mereka lah yg banyak berjasa dlm mcurahkan ilmu di dada sehingga kita menjadi seorang yg berguna..


Cikgu, saya nak ucapkan terima kasih sbb mendidik saya sehingga berjaya. Saya xakan pernah lupa akan jasa2 cikgu semua.. tanpa cikgu, xmungkin saya akan berjaya sebegini rupa… cikgu, maafkan saya andai kata saya pernah menyakitkan hati cikgu semua…halalkan segala ilmu y cikgu curahkan kpd saya…Khas buat semua cikgu y pernah mengajar saya dari sekolah rendah, sekolah menengah dan pra universiti… TERIMA KASIH CIKGU !

3 comments:

  1. sokong cik wat blog niew~~walaupowng doh hbis study :)

    ReplyDelete
  2. hahhaa.. yela......thamks.. :)

    ReplyDelete
  3. The best casino, slots, blackjack and roulette, no deposit - DrmCD
    Slots 제주 출장마사지 are 영천 출장안마 fun and there are lots of 인천광역 출장샵 ways to play, 용인 출장마사지 but it's still very difficult to make money on 충주 출장마사지 slots.

    ReplyDelete